5 manieren om je Instagram engagement te verhogen in 2024
- Lenette Hermsen
- 1 jul 2024
- 4 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 3 jul 2024

In de snelle wereld van social media is het verhogen van je Instagram engagement een voortdurend doel voor zowel creators als merken. Met de constante veranderingen in het algoritme van Instagram is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de nieuwste strategieƫn, zodat jij als merk het optimale uit jouw account kunt halen. In deze blogpost deel ik de tips en trends van dit moment die je verder op weg helpen bij het vergroten van je Instagram engagement.
Wat verstaan we onder Instagram engagement?
First things first, wat verstaan we onder engagement? Instagram engagement verwijst naar de mate van interactie en betrokkenheid die jouw doelgroep heeft met jouw content. Dit vertaalt zich door in het aantal: Likes, reacties, shares (het aantal keren dat volgers je content delen) en saves (het aantal keren dat gebruikers je post opslaan).
Instagram engagement verwijst naar de mate van interactie en betrokkenheid die jouw doelgroep heeft met jouw content.
Zo bereken je jouw Instagram engagement
Het achterhalen van jouw engagement werkt als volgt:
Je telt het totaal aantal likes + reacties + saves op en deelt dit door het aantal bereik x 100 (likes + reacties + saves / bereik x 100). Je kunt dit per individuele post doen of voor de totaliteit van je account.
Om het je wat makkelijker voor jezelf te maken, bestaan er ook engagement calculator websites. Ik vind Phlanx een fijne tool hiervoor. Een gezonde engagement rate begint tussen de 1% en 3%. Accounts die een engagement van 6% of hoger hebben, worden gezien als zeer hoog.
Tip! Gebruik de Phlanx tool om het engagement rate van influencers te achterhalen die je mogelijk wilt inzetten voor een campagne. Daarmee creƫer je direct een realistisch verwachtingspatroon.
En dit is hoe je jouw Instagram engagement anno 2024 verhoogt!
#1 Focus op authentieke content
Authenticiteit blijft ook dit jaar weer koning op Instagram. Volgers waarderen anno 2024 eerlijke en oprechte content boven gepolijste en perfecte posts. Laat je volgers de echtheid en uniekheid van jouw merk zien. Authentieke verhalen zijn toegankelijker, resoneren beter en bevorderen een diepere band met je publiek.
#2 Maak gebruik van User-Generated Content
User-generated content (UGC) is een krachtige manier om je volgers te betrekken. Moedig je volgers aan om content te maken met jouw producten of diensten en deel deze op je eigen account. Dit versterkt niet alleen de band met je volgers, maar biedt ook een schat aan authentieke content voor je feed.
#3 Interactie is key
Actieve interactie met je publiek is cruciaal voor een hogere engagement. Dit geeft een persoonlijke touch aan jouw merk waar veel mensen tegenwoordig naar opzoek zijn. Reageer op reacties, stel vragen in de captions van je posts en gebruik polls en quizzes in je Stories. Dit moedigt je volgers aan om te reageren en deel te nemen aan gesprekken, wat je zichtbaarheid in het algoritme van Instagram vergroot.
#4 Creƫer carrousel post met inspirerende content
Carrousel posts zijn een fantastische tool om je engagement te verhogen. Waarom? Omdat je in een carrousel post maximaal 10 foto's kunt plaatsen en de kans daarom bestaat dat je post niet ƩƩn keer, maar soms twee of zelfs drie keer in iemand zijn feed terechtkomt. Hierdoor kunnen het aantal likes, reacties en saves op deze posts dus flink stijgen.

Een trend die momenteel populair is, zijn carrousel posts waarin inspirerende content wordt gedeeld. Denk bijvoorbeeld aan meerdere quotes over ƩƩn onderwerp, 5 verschillende yogaposes die je thuis kunt doen of 10 manieren om je business te laten groeien. Durf creatief te zijn en passende onderwerpen te bedenken die passen bij jouw merk, niche en doelgroep(en).
Reels kunnen viraal gaan en je bereik vergroten, terwijl Stories je dagelijkse interactie met volgers verhogen.

#4 Maak gebruik van Reels en Stories Instagram Reels en Stories zijn niet meer weg te denken in 2024. Reels kunnen viraal gaan en je bereik vergroten, terwijl Stories je dagelijkse interactie met volgers verhogen. Experimenteer met verschillende formaten, zoals tutorials, behind-the-scenes, en Q&A-sessies om je volgers betrokken te houden.
#5 Micro-influencers met macro effect
Al enkele jaren zijn micro-influencers populair onder merken. Dit jaar is daar geen uitzondering van. Micro-influencers hebben een relatief kleiner, maar zeer betrokken bereik. Hun aanbevelingen voelen over het algemeen persoonlijker en authentieker aan dan die van macro-influencers, wat resulteert in hogere engagement rates. Micro-influencers hebben een bereik tussen de 5.000 en 50.000 volgers.
In 2024 draait het verhogen van je Instagram engagement om authenticiteit, interactie en strategisch gebruik van platformfuncties.
Conclusie
In 2024 draait het verhogen van je Instagram engagement om authenticiteit, interactie en strategisch gebruik van platformfuncties. Door je volgers centraal te stellen en consistent waardevolle en oprechte content te delen, kun je een loyale en betrokken community opbouwen. Experimenteer met deze tips en blijf flexibel om je strategie aan te passen aan de steeds veranderende trends en algoritmes van Instagram!
Op zoek naar een extra paar helpende handen voor het uitrollen van een succesvolle Instagram strategie en/of het beheer van je social media accounts? Ik help je graag! Neem contact met mij op via het contactformulierĀ of stuur een mail naar info@studiolenthe.nl.
Comentarios