top of page

Is influencer marketing voorbij?



Influencer marketing is niet meer wat het een paar jaar geleden was. Betekent dit het einde van de influencer marketingmarkt? Absoluut niet! In 2024 heeft de markt een aanzienlijke transformatie ondergaan, waarbij een meer verfijnde en effectieve aanpak centraal staat. In deze blogpost neem ik je mee door de veranderingen en hoe jouw merk hierop kan inspelen.


Durf de creatieve vrijheid aan de influencer over te laten

Een van de meest opvallende veranderingen is de trend waarbij influencers zelf de creativiteit in handen hebben. In plaats van strakke scripts en richtlijnen, krijgen influencers nu vaker de vrijheid om hun eigen unieke draai aan de content te geven. Zij kennen hun publiek immers het beste. Dit zorgt ervoor dat de content authentieker en geloofwaardiger aanvoelt. Hierdoor is de kans immers ook groter dat de content aanslaat bij het publiek en minder als een advertentie oogt.


Kwaliteit boven Kwantiteit: Focus op ƩƩn influencer

In plaats van een breed netwerk van influencers in te zetten, zien we een trend waarbij merken zich richten op slechts ƩƩn influencer voor een campagne. Door te kiezen voor een goed passende influencer die echt aansluit bij jouw doelgroep, kun je een meer gerichte en effectieve boodschap overbrengen. Hierdoor voorkom je ook het gevoel van 'overload' bij kijkers die het zat zijn om voortdurend dezelfde advertentie te zien.


Door te kiezen voor een goed passende influencer die echt aansluit bij jouw doelgroep, kun je een meer gerichte en effectieve boodschap overbrengen.

Verschuiving van B2C naar B2B

Een andere ontwikkeling in de markt is de groeiende inzet van influencers voor B2B-marketing, waarbij merken influencers inzetten als onderdeel van hun reclamemateriaal. Je ziet tegenwoordig vaker posters langs de weg of TV-reclames waarin influencers te zien zijn. Deze aanpak stelt jouw merk in staat om de boodschap te versterken, vooral als het een influencer is die een bepaalde expertise met zich meebrengt, en maak je deze influencer het gezicht van jouw merk.


Versterk de verbinding met jouw klanten door medewerkers in beeld te brengen

Een andere succesvolle strategie is het betrekken van medewerkers bij organische social content. Vooral op platforms zoals TikTok zien we deze trend steeds vaker opkomen, en het lijkt krachtig te werken. Het geeft (toekomstige) klanten een kijkje achter de schermen bij jullie op kantoor, de sfeer van het team en jullie werkwijze. Dit maakt je als merk toegankelijker en menselijker voor de kijker. Het TikTok-account van Duolingo is onder andere een mooie inspiratie hiervoor!


Door influencers meer vrijheid te geven in hun creatieve proces en medewerkers te betrekken bij organische content, kunnen merken een authentieke connectie met hun publiek opbouwen.

Conclusie

Anno 2024 heeft influencer marketing een metamorfose ondergaan naar een meer persoonlijke en doelgerichte benadering. Door influencers meer vrijheid te geven in hun creatieve proces en medewerkers te betrekken bij organische content, kunnen merken een authentieke connectie met hun publiek opbouwen. Deze evolutie belooft meer betrokkenheid en geloofwaardigheid.


Op zoek naar een extra paar helpende handen voor het uitrollen van een succesvolle influencerstrategie en/of campagne? Ik help je graag! Neem contact met mij op via het contactformulier of stuur een mail naar info@studiolenthe.nl.

Comments


© 2025 by Studio Lenthe. All rights reserved.

bottom of page